Ny uovervindelig Toyota Hilux

Et nyt og mere stilfuldt, robust design, et moderne multimediesystem med Apple CarPlay og Android Auto samt helt ny og kraftigere 2.8-liters motor med 204 hestekræfter og et drejningsmoment på hele 500 Nm. Det er nogle af de største ændringer på den nye udgave af en af verdens mest hårdføre biler, den sagnomspundne Toyota Hilux, som Toyota netop har afsløret. Den nye Hilux bliver introduceret i begyndelsen af næste år.

En af verdens mest hårdføre biler, pick-up’en Toyota Hilux, kommer i en ny udgave. Det har Toyota netop offentliggjort sammen med flere billeder af den kommende model.

Billederne afslører, at den nye Hilux får et nyt og mere stilfuldt og robust design. Toyota supplerer billederne ved selv at fortælle, at den nye Hilux er fuldstændig redesignet med en ny, markant og kraftfuld tredimensionel frontgrill og kofangere, hvilket visuelt øger bilens fremtoning og forstærker oplevelsen af det robuste køretøj, som Hilux altid har været og gang på gang har understreget siden introduktionen af første generation i 1968.

I dag over 50 år senere syner Hilux stærkere end nogensinde, og nye LED-lygter både for og bag med en særlig lyssignatur pryder den nye model, som også får glæde af nye 18” alufælge samt tre nye farver.

Kræs i kabinen

Inde i kabinen er der kræset for både fører og eventuelle passagerer med et nydesignet instrumenthus, en ny og integreret 8” multimedie touch skærm med rigtige trykknapper, der er lette at betjene under alle tænkelige forhold, samt mulighed for integration af smartphone med Apple CarPlay og Android Auto. En lang udstyrsliste med mulighed for bl.a. nøglefri betjening, satellitnavigation, fuldautomatisk klimaanlæg, parkeringssensorer for og bag samt et eksklusivt JBL-lydanlæg med 9 højttalere vil uden tvivl også tiltale mange.

Det er dog ikke kun designmæssigt og udstyrsmæssigt, at den nye Hilux udmærker sig.

Også motormæssigt er der store ændringer på vej. I tillæg til den nuværende 2.4liters dieselmotor med 150 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Nm vil det fremover være muligt at vælge en ny, større og kraftigere 2.8-liters dieselmotor med 204 hestekræfter og et drejningsmoment på hele 500 Nm.

Det betyder, at den nye Hilux med den nye motor accelererer fra 0 til 100 km/t. på 10 sekunder rent, hvilket er en forbedring på 2,8 sekunder sammenlignet med den nuværende motor.

Det vil stadig være muligt at vælge mellem varianterne Extra Cab og Double Cab samt mellem seks-trins manuelt gear og seks-trins automatgear koblet sammen med et firehjulstræk

Legendariske offroad-egenskaber

Målet i udviklingen af den nye Hilux var at bevare modellens legendariske offroadegenskaber og samtidig tilføre endnu højere komfort under kørsel på almindelig vej.

For at sikre at Hilux fortsat vil kunne klare sig gennem alverdens ekstreme offroadstrækninger rundt omkring i verden, har man bevaret arkitekturen med et separat karosseri monteret på en stiv chassis-ramme, der er i stand til at modstå voldsomme vridningskræfter og derfor også er betydeligt mere holdbart.

Komforten i den nye Hilux har også fået et ekstra løft ved at forbedre hjulophæng og servostyringssystemet. Støddæmperne både for og bag er blevet tunet og sammen med et forbedret bladfjederdesign og nye bøsninger medfører det en mere komfortabel oplevelse bag rattet under kørslen selv på meget hullede veje.

Selv om Hilux er kendt for sin ukuelighed på verdens mest udfordrende strækninger, er det alligevel lykkedes Toyotas ingeniører at forbedre offroad-egenskaberne yderligere på den nye Hilux.

En ny elektronisk funktion, der efterligner funktionen fra et ægte mekanisk differentialespærre, lavere motoromdrejninger ved tomgang fra 850 til 680 omdrejninger i minuttet kombineret med en endnu bedre afstemt speederrespons, et opdateret anti-udskridningssystem samt en ny dækvinkelovervågning er med til at fastholde Hilux som det sikre valg, hvis man vil have garanti for at nå frem til sin destination uanset, hvad vejen byder på.

Hårdfør og pålidelig

Hilux har siden introduktionen af den første generation i 1968 markeret sig som en af de mest hårdføre og pålidelige biler på markedet overhovedet.

Flere vil sikkert huske bilens præstation og udødeliggørelse i det populære tv-program Top Gear, hvor værterne bl.a. prøvede at drukne bilen, sprænge den i luften og sætte ild til den.

På trods af de strabadser var det dog stadig muligt at få bilen startet efterfølgende.

Derudover deltager Toyota Hilux hvert år i det legendariske Dakar Rally, hvor både biler og motorcykler skal forcere noget af det mest udfordrende terræn i verden. I 2019 sikrede Toyota Hilux sig sejren i løbet med flere andre Hilux’er blandt de øvrige topplaceringer.

Hilux står for "High Luxury", og på trods af dens hårde ydre har den nye Hilux også sikkerhed i fokus. Derfor vil det også være muligt at tilvælge sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, der bl.a. indeholder automatisk nødbremse, som bremser ned for både biler og fodgængere, hvis føreren ikke selv er opmærksom.

Toyota Hilux har rundet 50 år, men alderen trykker på ingen måde. Der er solgt omkring 20 mio. Hilux på verdensplan, og i Danmark kører der i dag knap 4.000 Hilux på vejene. Det betyder, at for hver tre pickupper i Danmark er mindst en af dem en Hilux.

Salget af den nye Hilux åbner i Danmark senere på året, hvor også priserne bliver offentliggjort. Toyota forventer at kunne levere de første udgaver af den nye Hilux til danske kunder i begyndelsen af næste år.

Torsdag den 4. juni 2020

Denne side benytter cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere her.

OK