Toyota afslører ny vild Yaris

Lav vægt, firehjulstræk og en trecylindret turbomotor med 261 hestekræfter. Sådan lyder opskriften på den helt nye Toyota GR Yaris, der stryger fra 0 til 100 km/t. på under 5,5 sekunder. Den nye miniraket er udviklet i samarbejde med Toyotas succesrige rallyteam og fremstår som en yderst potent gadebil.

Den nye Toyota GR Yaris er en ægte performancebil født af Toyotas verdensmesterskabs-vindende rallyteam. Dermed overfører GR Yaris teknologi og design direkte fra motorsporten over i en gadebil, der er tro mod Toyotas motorsportsafdelings højere formål om at skabe bedre biler, der er sjove at køre, og som vil være mulige at købe for helt almindelige mennesker.

GR Yaris placerer sig som den absolutte topmodel blandt alle udgaver af den nye, kommende Yaris. Det er en helt unik model, som motorsportsafdelingen, TOYOTA GAZOO Racing, og Toyotas rallyteam, Tommy Mäkinen Racing, i Finland har udviklet, og som bl.a. også skal bruges som såkaldt homologeringsmodel for Toyotas spritnye rallybil i næste sæson.

Toyota er derfor heller ikke et eneste sted gået på kompromis med de sportslige præstationer i GR Yaris. Den potente minibil er således bygget på en helt ny platform, der kombinerer Toyotas nye GA-B-platform til minibiler på forreste halvdel af GR Yaris med den nye GA-C-platform til mellemklassebiler på bageste halvdel af GR Yaris.

Nyt firehjulstræk

Det giver mulighed for et helt nyt undervognsdesign samt det ligeledes helt nye firehjulstræk kaldet GR-FOUR, der i teorien er i stand til at fordele kræfterne mellem for- og bagakslen fra 100 procent træk på forhjulene og 0 procent på baghjulene til 0 procent på forhjulene og 100 procent på baghjulene.

I praksis har Toyota valgt tre forudindstillinger, som føreren kan vælge imellem bag rattet. Forholdet 60/40 er standard, mens sportsindstillingen medfører 30 procent træk på forhjulene og 70 procent på baghjulene. I baneindstilling er der lige meget træk for og bag.

Kræfterne til hjulene leveres af en helt ny tre-cylindret 1.6-liters turbomotor med 261 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm, der flår den lille racer fra 0 til 100 km/t. på under 5,5 sekunder, distancerer enhver konkurrent i samme størrelse, og som kan måle sig med performancebiler i den større kompakte mellemklasse.

Aluminium og kulfiber

En af årsagerne til de imponerende præstationer er vægten på GR Yaris, der er holdt nede som følge af brug af aluminium til motorhjelm og døre samt kulfiber til taget. Så selvom GR Yaris mønstrer kræfter som en kompakt mellemklassebil, vejer den med sine blot 1.280 kg det samme som en minibil.

GR Yaris adskiller sig ikke kun teknisk fra den nye, kommende Yaris. Selvom man kan genkende flere designelementer mellem de to udgaver, fås GR Yaris udelukkende i en tredørs udgave med rammeløse døre og en taglinje hele 91 mm lavere. Fronten byder desuden på et mere aggresivt udseende design, mens en hækspoiler og ekstra brede skærmkasser til de store 18” alufælge bagtil er med til at give bilen et ekstra muskuløst udtryk.

Den nye GR Yaris bliver Toyotas anden globale GR-model efter introduktionen i fjor af den nye og femte generation af den legendariske sportsvogn, GR Supra. Produktionen af Toyotas miniracer starter inden for de nærmeste måneder, og det forventes, at GR Yaris er klar til introduktion i Danmark sidste på året, hvor både priser og udstyr vil blive offentliggjort.

Onsdag den 29. januar 2020

Denne side benytter cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere her.

OK