Verdenspremiere på 6. generation RAV4

21 maj 2025

En af de mest populære bilmodeller på verdensplan kommer i en helt ny og sjette generation. Toyota har netop løftet sløret for den helt nye udgave af SUV-ikonet, RAV4, der får et nyt og mere kraftfuldt udvendigt design, en nydesignet kabine, ny generation plug-in hybridteknologi med en forventet elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hurtigere opladning og Toyotas nye, avancerede softwareplatform, Arene, med en helt ny generation multimediesystem.

De seneste år har bilmodellen, Toyota RAV4, markeret sig som en af verdens mest populære bilmodeller med et årligt globalt salg tæt på en million biler - og samlet over 15 mio. siden introduktionen i 1994. Toyota er nu klar med en helt ny udgave af SUV-ikonet, der netop har haft verdenspremiere.

Og sikke en forandring. Et helt nyt og betydeligt mere kraftfuldt design er det første, der springer i øjnene, når man lader blikket vandre over den nye bils robuste ydre. Den nye RAV4 signalerer med sit nye design både mod og en autentisk SUV-ånd og giver debut til et nyt modellogo med tydelig angivelse af modelnavnet RAV4 bagtil.

Det er dog inde under bilens ydre, at man for alvor stifter bekendtskab med kernen i den nye RAV4 i form af en helt ny generation plug-in hybridteknologi. Litium-ion batteriets kapacitet er øget 30 procent i forhold til den tidligere plug-in hybridudgave og byder nu på 22,7 kWh. Det har øget den forventede elektriske rækkevidde til 100 km ifølge WLTP, hvilket kan indfri de fleste bilejeres daglige kørselsbehov.

 

Hurtigladning op til 50 kW

Som noget helt nyt er det endvidere muligt også at DC-hurtiglade med op til 50 kW, hvilket stadig er en sjældenhed blandt plug-in hybridbiler. Toyota angiver en opladning af batteriet fra 10 til 80 procent på 30 minutter. Hastigheden på almindelig AC-opladning er også øget markant, da det fremover er muligt at lade på tre faser og dermed med 11 kW. Det bringer opladningstiden fra 0 til 100 procent ned på under tre timer.

Den nye batteripakke suppleres af en kraftigere forreste elmotor på 204 hk eller 150 kW mod tidligere 182 hk eller 134 kW. Den samlede systemydelse lyder på 304 hk og sender den nye RAV4 Plug-in Hybrid med intelligent firehjulstræk fra 0 til 100 km/t. på 5,8 sekunder.

Større batteri, hurtigere opladning og kraftigere elmotor er ikke de eneste forbedringer i den nye plug-in hybridgeneration. Køredynamikken er forbedret bl.a. via et endnu lavere tyngdepunkt og et karosseri med større vridningsstabilitet takket være batteriets placering under gulvet.

 

En ny, smart geo-fencing funktion i RAV4 sikrer optimal udnyttelse af batteriets op til 100 kilometers forventede elektriske rækkevidde og optimerer automatisk kørslen på el ved at kombinere vej- og trafikdata ud fra den indtastede rute i bilens indbyggede cloud-navigationssystem. Hvis turen fx går gennem en byzone, der kun tillader kørsel på strøm, vil systemet helt automatisk gemme nok strøm på batteriet til dette, såfremt man benytter den indbyggede navigation.

 

Plug-in hybrid nu også med forhjulstræk

Den nye RAV4 vil i Europa fortsat kunne vælges både som hybrid og som plug-in hybrid. Tidligere betød valget af plug-in hybrid, at der automatisk fulgte firehjulstræk med. Sådan bliver det ikke kun fremover.

For første gang vil det nemlig også være muligt at vælge den nye RAV4 Plug-in Hybrid med forhjulstræk og dermed benzin- og elmotor udelukkende på forakslen. Den samlede systemydelse vil så være 268 hk - kun 36 hk mindre end den firehjulstrukne udgave.

Den forhjulstrukne rene hybridudgave mønstrer 183 hk, mens den firehjulstrukne hybridudgave byder på 191 hk.

 

Helt ny softwareplatform

Udover den nye generation plug-in hybridteknologi giver Toyota også verdenspremiere til den nye softwareplatform, Arene, med koncernens helt nye multimediesystem og en ny generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, der bliver standard i alle udgaver af den nye RAV4.

Arene er begyndelsen på en ny æra for biler, der i højere og højere grad defineres af software, og hvor avanceret digital teknologi skaber nye muligheder for at øge sikkerheden og bidrage til Toyotas overordnede mål om at eliminere alle ulykker.

Fx beskytter en ny frontkollissions assistent mod krydsende trafik i trafikerede vejkryds ved at registrere forankørende og advare visuelt, inden der advares med lyd, hvis den forudser en høj risiko for kollision. Det nye system supplerer Blind Spot Monitor, der advarer føreren om køretøjer, som man måske ikke har set i sidespejlene. Blind Spot Monitoren inkluderer nu også en ny indikator for bagvedkørende, der nærmer sig, og som - når den er aktiveret - giver lyd, når et køretøj nærmer sig med høj fart bagfra.

En ny og mere avanceret vognbaneskifteassistent hjælper føreren med at skifte vognbane sikkert og bekvemt under motorvejskørsel. Når føreren aktiverer blinklyset, sikrer systemet, at manøvren er sikker ved at kontrollere, om der er et køretøj til stede i den blinde vinkel, før styreassistenten automatisk gennemfører det tilsigtede vognbaneskift. Vognbaneskifteassistenten fungerer, når den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten er aktiveret.

Den fjernstyrede avancerede parkeringsassistent giver flere muligheder for at parkere bl.a. ved brug af en smartphone, mens man står uden for bilen. Som en sikkerhed, stopper bilen øjeblikkeligt, hvis brugeren fjerner fingeren fra smartphonen. Det bliver desuden også lettere at parkere helt manuelt takket være den forbedrede Panoramic View Monitor, der fremover viser et tredimensionelt billede og dermed giver et mere komplet overblik over omgivelserne omkring køretøjet.

 

Nyt og hurtigere multimediesystem

Et helt nyt multimediesystem på en 12,9" touchskærm finder også vej til den nye RAV4 styret af den nye Arene softwareplatform. Systemet er hurtigere og mere kompakt og giver en hidtil uset grad af digital integration og oplevelse i den ikoniske model.

En højere kvalitet af oplysninger kan vises via tydelige billeder, Google-interessepunkter og navigationsdetaljer i realtid såsom fotofælder og advarsler om lavemissionszoner for at hjælpe føreren med at overholde miljøbestemmelserne. Integrationen af navigationskortet kombineret med den tredimensionelle vognbaneassistent i det 12,3" store førerinformationsdisplay reducerer potentielle distraktioner og gør det lettere at følge anvisningerne.

Den digitale cockpitoplevelse er gjort endnu bedre ved brug af en responsiv og præcis stemmeassistent, der kan håndtere alt fra navigation og lydkilder til bilens temperatur og indstillinger. Multimediesystemet modtager regelmæssige trådløse softwareopdateringer for at sikre løbende funktionsforbedringer.

Den helt nye RAV4 vil også kunne integreres med MyToyota-app'en. Her har brugerne mulighed for at tilpasse tjenester gennem forskellige abonnementer, som bl.a. omfatter fjernstyring af forskellige funktioner, digital nøgle, forbedret stemmeagent, optagelse af kørslen og streaming af musik.

Toyota forventer at introducere den helt nye RAV4 sidst på året. Er man på udkig efter en fuldt elektrisk bil, vil den nye udgave af Toyota bZ4X være en fuldgod erstatning.