Med et salg på lidt over 18.000 biler blev den nye Toyota Yaris den mest populære bilmodel i Europa i januar. Det viser helt friske tal fra organisationen JATO. Det er første gang, at Yaris sætter sig øverst på salgstronen i Europa. I Danmark markerer Yaris sig også stærkt som en af de mest populære biler.

Torsdag den 25. februar 2021

Minibilen, Toyota Yaris, har i flere år været en af de mest populære Toyota-modeller både i Danmark og i Europa generelt. Men nu nøjes Yaris ikke med blot at være Toyotas mest populære model. Helt friske tal fra organisationen JATO viser nemlig, at Yaris i januar overhalede alle andre bilmærkers modeller og blev den mest populære bilmodel i Europa.

Der blev således solgt 18.094 Yaris i Europa i januar, hvilket altså overgår enhver anden bilmodel. Den næstmest populære bilmodel lå knap 800 biler efter Yaris. Den bemærkselsesværdige bedrift vækker glæde hos Toyota, der for nylig også satte sig på tronen som verdens største mobilitetsvirksomhed.

"For os er det aldrig et mål i sig selv at have den bedst sælgende bilmodel eller være den største mobilitetsproducent i verden for den sags skyld. Vores fokus er hele tiden at kunne tilbyde de bedste produkter og yde den ypperste kundeservice. Hvis det så fører til, at en af vores modeller er den mest populære, eller koncernen er den største i verden, er det selvfølgelig også noget, vi tager med og glæder os over. Men det er ikke målet i sig selv," siger presschef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Taget med storm

Uanset om det har været et mål eller ej, så har den nye Yaris i hvert fald taget europæerne inklusive danskerne med storm. Så sent som i november blev Yaris den næstmest populære bilmodel både i Europa og i Danmark – herhjemme kun overgået af Toyotas mikrobil, Aygo.

Det er dog ikke kun over for kunderne, at den nye Yaris har gjort sig positivt bemærket. Biljournalister har tillige rost den nye generation, der blev introduceret i sensommeren i Danmark, og som over 4.000 danskere her godt et halvt år senere har bestilt.

Nogle af de styrker, der er blevet fremhævet ved den nye Yaris, er bl.a. bilens gode køreegenskaber som følge af et lavere tyngdepunkt, en fastere affjedring og et mere præcist styretøj. Derudover fremhæver flere biljournalister også den nyeste og fjerde generation hybridteknologi, der i den nye Yaris byder på en trecylindret 1.5-liters hybridmotor med 116 hestekræfter, som gennemsnitligt kører på el i over halvdelen af tiden og også har mulighed for at køre på ren el op til 135 km/t.

Den effektive hybridmotor gør desuden, at hybridudgaven af Yaris gennemsnitligt kører op til 26,3 km/l ved blandet kørsel – og endnu længere på literen ved bykørsel.

Innovativ sikkerhedspakke

Den høje sikkerhed i den nye Yaris er også blevet positivt bemærket. Alle udgaver kommer som standard altid med et af klassens højeste sikkerhedsniveauer takket være den innovative sikkerhedspakke med navnet Toyota Safety Sense generation 2.5.

Sikkerhedspakken rummer altid både automatisk nødbremse for biler, cyklister og fodgængere samt adaptiv fartpilot med køfunktion, så bilen sørger for at holde afstand til den forankørende – selv ved køkørsel.

Derudover er en ottende og ekstra airbag placeret mellem forsæderne til at beskytte fører og forsædepassager ved en eventuel sidekollission, ligesom en helt ny vejkrydsassistent sørger for, at bilen bremser, hvis man overser en fodgænger ved et højresving eller en modkørende bil ved et venstresving. Det høje sikkerhedsniveau gjorde, at Yaris scorede maksimale fem stjerner ud af fem mulige fra organisationen Euro NCAP, der sikkerhedstester stort set alle nye biler.

Den nye Yaris opnåede en flot tredjeplads i finalen ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2021 og er også stemt i finalen af 60 jurymedlemmer fra i alt 23 lande ved Car of the Year 2021, bedre kendt som kåringen af Årets Bil i Europa 2021. Her dyster Yaris mod seks andre kandidater om den prestigefyldte titel. Vinderen afsløres i næste uge.